Avantouinnin toimintaohjeet

Talvinen avantouinti sopii melkein kaikille terveille aikuisille. Poikkeuksen luovat tietyt perussairaudet, joita sairastavien ei välttämättä kannata harrastaa aktiivisesti avantouintia. Sydänsairauksia tai verenpainetautia sairastavien tulee olla varovaisia avantouintia aloittaessaan ja ennen harrastuksen aloittamista erityisesti heidän kannattaa tiedustella asiaa omalta lääkäriltä. Avantouinnissa on myös tiettyjä perussääntöjä, joita tulee noudattaa, jotta voidaan välttää turhia riskejä ja joiden avulla harrastuksesta saadaan turvallinen sekä piristävä.

Avantouinnin pelisäännöt ja toimintaohjeet

Jotta äärimmäisissä olosuhteissa voidaan turvallisesti harrastaa avantouintia, muutamiin seikkoihin tulee kiinnittää erityistä huomiota. Tässä luetellaan terveyden kannalta tärkeimmät toimintaohjeet, jotka pätevät avantouintiin yleensä. Sen lisäksi jokaisella saunalla on erikseen omat pelisääntönsä, joita on tärkeää noudattaa.

  • Aloittelevien tulee olla kylmässä931074 vedessä vain vähän aikaa kerrallaan. Harrastusta aloitettaessa, kun keho ei ole vielä tottunut äärimmäisiin lämmönvaihteluihin, pitkän aikaa kylmälle altistuminen voi sattua pintaverenkiertoon ja aiheuttaa hengitysvaikeuksia, vaikkakaan ne eivät ole vaarallisia. Aikaa, jonka henkilö on kerrallaan jääkylmässä vedessä, kannattaa totuttaa pikkuhiljaa niin, että kun harrastus jatkuu pidemmälle, aikaa pikkuhiljaa lisätään.
  • Saunan jälkeen veteen ei mennä välittömästi. Varsinkin harrastuksen alussa keholle on annettava hetki aikaa tottua viileään ilmaan kuuman saunan jälkeen. Tämä tapahtuu usein luonnollisesti, sillä sauna ei ole aivan veden ääressä, mutta mikäli veteen pääsy olisi erittäin nopeaa, ulkoilmassa kannattaa odotella pieni tovi, jolloin sydämellä on aikaa rauhoittua ennen lämpövaihtelua. Siten vältetään myös huimauksen tunne, joka saattaa johtua verenpaineen muutoksista lämpötilaeroissa.
  • Avantoon ei mennä kylmiltään. Ennen kehon altistamista kylmälle vedelle, saunassa on tärkeää lämmitellä niin että lihakset rentoutuvat. Jos saunaa ei olisi saatavilla, lihaksia voi lämmitellä kuntoliikunnalla.
  • Avannossa ei kastella koko varataloa, vaan veteen kastaudutaan kaulaan saakka. Pään kautta haihtuu suuri osa kehomme lämmöstä, joten on hyvä olla kastamatta päätä kokonaan veteen. Halutessaan uimari voi huuhtoa kasvoja käsillään saunan jäljiltä, mutta terveysvaikutukset ovat paremmat, kun veteen ei mennä sukelluksiin asti.
  • Saunan ja avannon jälkeen on hyvä pukeutua lämpimästi. Fyysisen rasituksen jälkeen kehon ja lihasten on oltava lämpimässä eikä itseään saa altistaa vilustumiselle, kun vartalo on juuri palautumassa rasituksesta. Toisille sopii aamuinen avannossa käynti, mutta useammat kokevat parhaaksi illalla saunomisen ja uimisen, koska keho rauhoittuu ja lepääminen on rauhallisempaa avannossa uimisen jälkeen. Tätä raukeaa oloa kannattaa hyödyntää olemalla rauhassa.
  • Nestehukka on vaarallinen vihollinen. Aineenvaihdunnan kiihtyessä lämpötilaerojen vuoksi, avannossa ja saunassa kävijän on huolehdittava nestetasapainostaan. Myös pelkästään saunassa hikoileminen aiheuttaa nestevajauksen, joten vettä on hyvä juoda riittävästi jo ennen avantosaunaan menemistä huonon olon ja huimaamisen välttämiseksi.
  • Huomioon tulee ottaa kanssasaunojat. Jos sauna on yleinen ja yhdistyksen ylläpitämä, mukaan mahtuu usein tottuneita avantouimareita sekä uudempia harrastajia. Siksi useiden erilaisten ihmisten kesken on hyvä ottaa huomioon toisten tarpeet, eikä vain omiaan. Ryhmässä varsinkin kokeneempien on hyvä ottaa huomioon muut heittäessään löylyjä tai varatessaan saunasta paikkoja. Monilla yleisillä saunoilla on myös erikseen kovien löylyjen saunomisajat sekä vuorot naisille ja miehille erikseen. Kaikkia yksityisiä järjestyssääntöjä tulee noudattaa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *