Avantouinnin vaikutukset terveyteen

Avantouintiin liittyy monenlaisia terveyshyötyjä. Asiaa on tutkittu jo pitkään ja monet tutkimustulokset ovat osoittaneet, että kylmään veteen pulahtamisella on useitakin hyviä seurauksia. Vaikuttaakin siltä, että monet säännöllisesti avantouintia harrastavat ovat aktiviteetin myötä pidentäneet elinikäänsä ja elämzakalivanie3änlaatuaan yleiselläkin tasolla. Tämän lisäksi yleiskunto säilyy hyvänä ja olo virkeänä.

Säännöllisesti avantouintia harrastaessa on hyvä kiinnittää huomiota myös monipuoliseen ruokavalioon, jotta se tasapainottaisi kehoa sopivassa suhteessa. Terveelliset elämäntavat yleensä yhdistettynä avantouintiin tai kylmävesialtaassa uimiseen johtavat useimmiten siihen, ettei lajia harrastava sairastu tauteihin ja sairauksiin yhtä helposti kuin muut. Eräänkin tutkimuksen mukaan hengitystieinfektioiden määrä on lähes puolet pienempi niiden keskuudessa, jotka harrastavat avantouintia säännöllisesti.

Jos siis haluat parantaa elämänlaatuasi monellakin eri tapaa, kannattaa ehdottomasti harkita pulahtamista kotikaupungin avantoon tai kylmäaltaaseen. Et tule katumaan, sillä tästä voi hyvinkin kehkeytyä paras harrastus, mikä sinulla on koskaan ollut. Seuraavaksi käydään läpi muutamia esimerkkejä siitä, millä tavoin kylmässä vedessä uiminen on terveyttä hellivää.

Avantouinti parantaa verenkiertoa

Kylmässä vedessä uiminen on todellinen verenkierron tehostamisen keino, sillä suonissa virtaava veri lähtee liikkeelle aivan eri tavalla. Kylmä vesi pakottaa veren pinnalle ja työntää kylmän syvemmälle. Tällöin ääreisverenkierto tehostuu. Mikäli kärsii usein kylmistä varpaista ja sormista ja ylipäätään huonosta ääreisverenkierrosta, voi avantouinnin avulla saada ongelmaan tehokkaan avun. Lisäksi ihminen sietää kylmää ja tottuu lämpötilanvaihteluihin paremmin, mikäli hän harrastaa avantouintia.

Säännöllisen avantouinnin myötä vastustuskyky paranee

Kylmän veden vaikutusta vastustuskykyyn on tutkittu laajasti. Kylmä vesi auttaa nostamaan valkosolujen määrää elimistössä ja sen myötä keho vahvistuu ja pystyy puolustautumaan tehokkaammin esimerkiksi viruksilta ja bakteereilta. Ei olekaan lainkaan sattumaa, että avantouintia säännöllisesti harrastavat sairastuvat esimerkiksi flunssaan muita harvemmin!

Avantouinti piristää ja antaa energiaa

Tiettyjen toimintojen parissa aivoissa alkaa syntyä tavanomaista enemmän endorfiinia, joka lisää mielihyvän tunnetta. Kylmässä vedessä uiminen on yksi niistä liikunnan muodoista, jonka on havaittu ehkäisevän ja helpottavan masennusta. Kylmälle vedelle altistuminen ajaa ihmisen elimistön tietyllä tavalla lähelle kipupistettä, ja kun tunnemme kipua, vapautuu elimistöstämme endorfiineja. Tämä puolestaan saa olomme tuntumaan rennolta ja hyväntuuliselta.

Avantouinnin avulla voi polttaa kaloreita

Kun ihminen ui kylmässä vedessä, alkaa sydän pamppailla tiheämmin ja elimistö tekee töitä pysyäkseen lämpimänä kylmyyden ympäröimänä. Yleisesti ottaen keho polttaakin enemmän kaloreita kylmässä vedessä uidessa kuin lämpimässä vedessä.

Kylmä vesi vähentää stressiä

Nykyään on kovin helppoa ajautua stressaantuneeseen mielentilaan. Kun stressiä saa madallettua, on olo paljon parempi ja yleisesti tuntuu siltä, että kaikki vaikuttaa valoisammalta nyt ja tulevaisuudessa. Kylmävesialtaassa tai avannossa uiminen vähentää tutkitusti stressiä, jonka vuoksi monet avantouimarit kokevat olevansa luonnostaan rauhallisempia ja rennomman oloisia.

Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että lukuisista terveyden kannalta positiivisista vaikutuksista huolimatta avantouintiin liittyy omat riskinsä. Mikäli henkilö ei ole tottunut äärimmäisen kylmässä vedessä uimiseen, saattaa se olla jopa vaarallista. Pahimmillaan äkillinen kylmään veteen pudottautuminen saattaa johtaa hyperventilaatioon ja sen kautta veteen tukehtumiseen ja jopa hukkumiseen. Joissain tapauksissa kylmyys voi saada aikaan kammiovärinän ja sen myötä sydänkohtauksen. Avantouintiin liittyvistä terveysriskeistä juurikin kylmän aiheuttama shokkitila ja sydänkohtaus ovat yleisimpiä kuolemaan johtavia reaktioita. Terveiden ihmisten kohdalla riski on kuitenkin todella pieni ja tämän vuoksi avantouintia voidaan suositella lämmöllä sellaisille ihmisille, jotka eivät kärsi sydän- tai keuhkotaudeista, ylipainosta, korkeasta verenpaineesta tai muista merkittävistä terveysongelmista. Kuitenkaan raskaana oleville, vanhuksille ja lapsille avantouintia ei suositella.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *