Avantouinti on terveellinen harrastus

Miltä kuulostaisi hypätä suoraan kuumasta saunasta jäiseen veteen, jossa henki salpautuu ja hyytävä vesi ympäröi koko kehon? Monen mielestä ajatus on silkkaa hulluutta, mutta avantouinti on etenkin suomalaisten keskuudessa tullut aina vain suositummaksi vuosien varrella. Siinä missä vuosikymmen sitten avantouimareita oli muutama asiaan omistautuva poikkeava erikoistapaus, nykypäivänä niin nuoret kuin iäkkäämmät tavalliset ihmiset suuntaavat avantosaunoille, joita yleensä ylläpidetään talkoovoimin ja yhdistysten avulla.

Avantouinnin moninaiset terveysvaikutukset

Avantouinnin on tutkimusten mukaan huomattu olevan terveydelle erittäin hyödyllinen harrastus. Kuuman ja kylmän vaihteleminen nopeassa tahdissa vauhdittaa verenkiertoa. Terveysvaikutukset ovat laajat ja harrastus auttaa arjessa esimerkiksi stressinsietokyvyn parantumisena. Ensisijainen hyöty kylmään veteen pulahtaessa on se, että se rauhoittaa keskushermoston toimintaa. Se saa aikaan hyvän ja rauhallisen olon ja rentouttaa merkittävästi. Pitkällä aikavälillä avantouimareiden verenpaine myös laskee huomattavasti terveellisemmille tasoille, joten se auttaa ylläpitämään hyvää terveyttä.1128659

Uusien tutkimusten mukaan avantouinti edistää myös aineenvaihduntaa ja siten rasvan palamista sekä laihtumista. Koko kehon toiminta kiihtyy voimakkaan lämmönvaihtelun seurauksena, jolloin aineenvaihdunta nopeutuu ja ruskea rasva, joka säätelee kehon lämpötasapainoa, alkaa palaa. Samalla kudosten aineenvaihdunta kiihtyy, jolloin solujen vanheneminen hidastuu ja iho voi säilyä nuorekkaampana ja kimmoisana.

Ihmisen vastustuskyky auttaa kehoa pysymään terveenä, jolloin mahdolliset ympäristössä olevat bakteerit ja virukset eivät pääse kovin helposti tarttumaan ihmiseen. Jokaisen yksilön oma immuniteetti eli vastustuskyky on erilainen, mutta avantouinnin avulla sitä on mahdollista huomattavasti parantaa. Harrastus haastaa kehoa ja elimistöä intensiivisesti sietämään äärimmäisiä lämmönvaihteluja, jolloin keho kehittää omaa vastustuskykyään entisestään. Kun avantouinnista tulee säännöllinen harrastus, kehon kunto ja vastustuskyky vahvistuvat, jolloin aktiivisesti avantouintia harrastava sairastuu flunssaan tai virustauteihin. Tutkimuksissa on myös havaittu, että erilaiset bakteerit kuolevat kylmässä vedessä, johon altistutaan saunan jälkeen. Se voi osaltaan edesauttaa ylläpitämään terveempää kehoa.

Talvisen uinnin terveysvaikutukset vaikuttavat aina niin kauan kun avantouintia aktiivisesti harrastetaan. Jos harrastus loppuu, terveysvaikutukset eivät säily sellaisinaan vuodesta toiseen. Sen takia harrastuksen edellytyksenä terveyden kannalta on, että ihminen pysyy aktiivisena avantouimarina.

Harrastus, joka piristää mieltä ja yhdistää ihmisiä

Moni kokee myös mielentilansa parantuvan huomattavasti avantouintia aktiivisesti harrastaessaan. Itsensä voittamisen tunne valtaa saunasta hyiseen järveen kävelevän ihmisen ja ylös vedestä noustessaan rauhallisuus tai toisilla energisyys tulee tilalle. Usein avantouinnin yhteydessä olo on energinen ja virkeä, mutta myöhemmin kehon valtaa raukea uninen olotila, joka auttaa useita harrastajia univaikeuksien voittamisessa. Yöunien on todistettu parantuvan huomattavasti laadultaan avantouinnissa tapahtuvan kehon rasituksen vuoksi.

Useimmiten avantouinti on myös sosiaalinen harrastus, sillä pääasiassa yleisissä avantosaunoissa käydään porukalla tai nähdään muita harrastajia yhdistyksen tai yrityksen yhteisillä saunatiloilla. Se luo mahdollisuuden ystävyyssuhteiden luomiseen ja sosiaalisiin kontakteihin, mikä osaltaan voi lisätä lajia harrastavan hyvinvointia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *