Näissä artikkeleissa käsitellään monipuolisesti avantouintia. Aihetta lähestytään terveyden näkökulmasta, sillä avantouinnilla tiedetään olevan monia positiivisia vaikutuksia ihmisen hyvinvointiin. Artikkeleissa käydään läpi vinkkejä avantouintiharrastuksen aloittamiseen muun muassa esittelemällä avantouintiseuroja, joihin jokainen voi halutessaan liittyä.

Pohjoinen sijainti tuhansien järvien maassa luo erinomaiset edellytykset avantouinnin harrastamiseen. Ei ihme, että avantouinnista on tullutkin yhä suositumpi rentoutumisen ja hyvän olon saavuttamisen muoto, jota harrastetaan eri ikäryhmissä sosiaaliseen asemaan katsomatta. Avannossa käyvät niin pankin pankin johtajat kuin eläkeläismummotkin. Pehmeänä liikuntamuotona uiminen sopii jo itsessään loistavasti nivelvaivoista sekä tuki- ja liikuntaelinsairauksista kärsiville, mutta avantouinti antaa tähän vielä lisähyötyjä. Kylmän ja kuuman vaihtelu tuo kehon toimintaan monenlaista hyvää, jota on monissa tutkimuksissakin selvitetty.1321635601000

Jäisiä järviä ja lampia riittää avantojen tekemiseen ja niiden ylläpitämiseen. Avantohan on yksinkertaisesti jäässä oleva reikä, joka on tehty kairaamalla tai sitten sahaamalla jäinen kansi pois. Tästä on helppo pulahtaa kaiteellisia portaita pitkin hyytävään veteen. Usein avanto on laajempi sulana pidetty alue, jossa voi olla jopa mahdollisuus harrastaa kuntouintia erityisesti siihen tarkoitukseen rakennetulla kuntouintiradalla. Avanto voi olla yksityisen ylläpitämä paikka omalla mökkirannalla tai esimerkiksi jonkin avantoseuran organisoima kollektiivinen paikka, jossa on mahdollista pulahtaa virvoittavaan veteen pienestä jäsenmaksusta. Yleensä kuitenkin avannon läheisyydessä on sauna. Siellä on mahdollista lämmitellä ja verrytellä lihaksia ennen avantoon menoa ja myös sen jälkeen. Osa vannoutuneimmista avantouimareista pitää ainoana oikeana avantouinnin muotona sellaista, johon ei kuulu saunaa. Osa taas ei voisi kuvitellakaan tätä hyistä harrastusta ilman saunan tuomaa lämpöä. Valitsi kumman tien tahansa, avantouinti tarjoaa valtavasti tutkittuja terveyshyötyjä, joita ei voi niin vain ohittaa.

Avantouinti virkistää ja siten parantaa sekä elämänlaatua että yleistä jaksamista. Verenkierto ja aineenvaihdunta paranevat ja jopa kalorit palavat nopeammin. Joillekin avannossa uinti käy aivan laihdutuskeinosta, erityisesti siinä tapauksessa, että avantouinnista muodostuu osa terveellistä elämäntapaa kevyemmän ruokavalion ohessa. Lisäksi sillä on sosiaalisesti voimaannuttava vaikutus, sillä halpana tai lähes ilmaisena harrastuksena jokainen perusterve pääsee nauttimaan avantouinnin tarjoamista hyödyistä osana avantoporukkaa.