Mitä kaikkea on syytä muistaa avantouinnissa?

Avantouinti ja ylipäätään uiminen tuntuvasti kylmässä vedessä vaatii muutakin kuin ripauksen rohkeutta ja yllytyshulluutta. Se edellyttää myös vastuullisuutta ja järkevää lähestymistapaa. Kun tietyistä asioista pitää huolen, voi avantouinti parhaimmillaan olla äärettömän hauska ja jollain tapaa myös koukuttava harrastus.

Seuraavaksi listataf81576ad06f74264a73ec65d2ff967ddan muutama sellainen seikka, jotka on hyvä ottaa huomioon. Loppujen lopuksihan kyse ei ole pelkästään kylmästä vedestä, vaan myös siitä, mitä tekee ennen ja jälkeen avantouinnin.

1. Ennen kuin päätät pulahtaa jääkylmään veteen, on tärkeä olla varma siitä, että terveys kestää sen. Useimmat avantouimarit käyvät säännöllisesti ennen uimakauden aloittamista terveystarkastuksessa varmistamassa, että kunto on riittävän hyvä ja että keho kestää uimisen.

2. Se, kuinka veteen menee, ei olekaan täysin yhdentekevää. Jotkut saattavat olla sitä mieltä, että nopea hyppy jääkylmään veteen on nopein ja tietyllä tapaa kivuttomin vaihtoehto sen sijaan, että veden varaan hivuttautuisi vähä vähältä. Todellisuudessa asia ei kuitenkaan ole näin. On suositeltavaa mennä veteen vähitellen, jotta elimistö pystyisi rauhassa totuttelemaan radikaaliin lämpötilamuutokseen. Jokainen meistä reagoi hiukan eri tavalla kylmään veteen. Jääkylmään veteen yhtäkkiä pulahtaminen saattaa saada aikaan yllättäen tukehtumisrefleksin kun kylmää vettä tulee nieltyä vahingossa tai vaihtoehtoisesti keho saattaa reagoida jollain muulla tavalla äkilliseen muutokseen. Pahimmillaan kylmään veteen hyppääminen saattaa esimerkiksi laukaista sydäninfarktin, kun sydämen rytmi menee sekaisin äkillisen lämpötilan ja verentarpeen muutoksen myötä.

Tämän vuoksi hitaus ja maltti ovat valtteja avantouinnissa. Anna elimistön rauhassa totuttautua viileyteen, sillä suora hyppy hyiseen veteen voi todella olla suuri terveysriski. Ota siis vaatteet pois ja talsi ulkoilmassa tovi, oli kyse sitten laiturinnokassa seisoskelusta tai altaan reunalla ilman viileyteen totuttelemisesta ja henkisestä valmistautumisesta koitokseen. Tämän jälkeen voikin marssia veteen, ihanteellisimmin rauhassa veteen laskeutuen porras portaalta tai tikas tikkaalta. Anna kehon totuttautua muutaman asteen lämpöiseen veteen ennen kuin lähdet uimasuoritukseen.

3. Älä tavoittele kuuta taivaalta, vaan aseta itsellesi realistiset tavoitteet uimasuoritukselle. On hyvä olla itselleen armollinen ja olla vertaamatta omia suorituksia muiden suorituksiin, sillä jokainen avantouimari on erilainen ja kaikilla on eri kipukynnykset ja tavat reagoida avantouinnin sivuvaikutuksiin. Joku saattaa sietää kylmää vettä vain muutamia kymmeniä sekunteja, toinen saattaa viettää vedessä minuutin tai pari ja joku kokeneempi avantouinnin harrastaja voi hyvinkin olla vedessä esimerkiksi viiden minuutin verran ilman sen kummempia sivuvaikutuksia.

Saattaa olla hankalaa määritellä, miten kauan vedessä voi oikein olla ja kuinka pitkiä matkoja on terveellistä suorittaa vedessä. Varmuuden vuoksi onkin parempi asettaa itselleen jokin määrätty aikaraja, johon mennessä vedestä olisi hyvä tulla pois. Toisinaan keho saattaa reagoida nimittäin myös jälkeenpäin kylmän veden aiheuttamaan shokkiin, vaikka itse vedessä oleskeleminen alkaisikin tuntua miellyttävältä ensijärkytyksen jälkeen. Totuttelu on avantouinnissa kaiken a ja o, joten mikäli ensin avantouinti ei sujukaan aivan kuten sen kenties olisi kuvitellut sujuvan, ei se tarkoita, etteikö harjoittelulla voisi yltää yhä parempiin ja parempiin suorituksiin ajan myötä. Usein aktiivisesti lajia harrastavat löytävät vuosien jälkeen itselleen optimaalisen uintimatkan tai ajan vedessä olemiselle.

4. Hanki tarvittavat varusteet. Mikäli harrastaa avantouintia enemmän kuin vain kerran talvessa, voi olla äärimmäisen hyvä idea hankkia itselleen tietyt asianmukaiset varusteet uintireissuille. Ei ole mitään määrättyä sääntöä sen suhteen, miten avantouintia varten olisi syytä varautua tai varustautua, mutta tarjolla on monenlaisia vaihtoehtoja, joista kukin voi valita itselleen sopivimmaksi katsomansa. Muun muassa hyvä märkäpuku on yksi tällainen varuste, vaikka sitä harvemmin suomalaisten avantouimareiden keskuudessa näkyykin. Esimerkiksi Isossa-Britanniassa märkäpukua käytetään avantouinnissa paljonkin. Toinen suosittu ja suositeltava varuste on lakki. Kyseessä voi olla tavallinen uimalakki, kuten vaikkapa Speedon tai jonkun muun urheilumerkin valmistama venyvä lakki, joka estää veden menemisen korviin. Monet suomalaiset avantouimarit kuitenkin vetävät päähänsä lämpimämmän pipon tai muun myssyn, joka auttaa pitämään pään lämpimänä, vaikka muu kroppa olisikin jäässä. Lämmin pipo estää lämpöä pakenevasta elimistöstä, joka onkin todella tärkeää nimenomaan pään kohdalla. Myös korvat pysyvät lämpiminä kun päässä on asianmukainen hattu. Kolmas asia, jolla on syytä varautua avantouinnille mennessä, on tietenkin pyyhe. On ihana tunne kietoutua lämpimään pyyhkeeseen huiman avantouintipulahduksen päätteeksi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *